”I Nazitiden var det
direkte farligt at skaffe sig oplysninger om vore jødiske forfædre, og derfor
vidste vi meget lidt om disse forfædre. At jeg overhovedet vidste noget, har
medført, at jeg og mange af mine bekendte, der var i lignende situation, har
passet på ikke at underkaste os
Naziideologien.
Da Hitler overtog magten,
sagde min bedstefader [Erwin I. 1846-1935] til mig under en spadseretur: ”Denne
bøhmiske korporal, denne maler vil med sit fanatiske jødehad ødelægge alt, hvad
vi har opbygget efter krigen
[1914-18].” Min [bedste?] fader oplyste mig om vore
jødiske forfædre og formanede mig og vennerne til at være forsigtige og
tilbageholdende.
Som dreng på 13 år [1930]
opfangede jeg , at mine forældres venner, f.eks. den berømte Goethe forsker
Witkowski, forlægger Jalowicz, tekstilfabrikant Masar og andre allerede havde
oplevet forfølgelse under Nazismens antisemitiske aktiviteter. Nazisterne
bedrev gennem deres umenneskelige racelove og deres provokerede krig, der havde
ekspansion som mål, på forbryderisk vis en djævelsk planlagt
udryddelsespolitik, den såkaldte Endlösung. Det erfarede jeg først som krigsfange i USA, hvor filmene om de
befriede koncentrationslejr-fanger blev forevist.
Med hensyn til vores
families mandsstamme er jeg ikke kommet længere end til vor adlede forfaders
fader, Michael Meyer Breslau 1710/11-1789. [Efter 1982 er er kommet et
par navne på]. Han stammede fra byen Breslau, og en følge af adskillelsen af
området til Polen, gjorde at det ikke var muligt at forske på stedet. Han var
hoffaktor, landesrabbiner og døde i Warendorf.
Helt anderledes forholdt
det sig med Michael Meyer Breslaus hustru, vores stammoder, Blume Würtzburg.
(ca. 1720- 1791/1792). Hun havde det romantiske fornavn Blume (blomst), der
også forekommer i formen Blümle. Hos hendes børn eller børnebørn og andre
efterkommere dukker navnet Flora eller Florentine ofte op. Hendes familie hed
Würzburg, Würtzburg eller Würzburger.
Jeg (Ernst) tog
forbindelsen op med stadsarkiverne i Hildesheim, Warendorf og Münster. Jeg
havde bedt om og fået udskrifter i lands- og stadsarkiverne om familien Breslau
(Brelauer) hos professor von Klocke. Han var vel kort efter krigen den eneste
ansatte genealogiprofessor i Tyskland. Dr. Jacobson (tidligere Berlin, nu
London) gav mig henvisningen. Og snart kendte jeg navnet på denne stammoder og
hendes fader.
Jeg overdrog forskningen
i arkiverne til en genealog i Hildesheim, en pensioneret rektor, der sendte mig
52 ordrette og ortografisk meget let moderniserede dokumenter. Rektor Wilhelm
Hartmann førte gennem disse dokumenter bevis for, at Blume Würtzburg gennem sin
moder stammede fra en af Hildesheims rigeste, ældste slægter.
Hendes fader var David
Michael Würzburg, handelsmand og forstander for det jødiske samfund i
Hildesheim. Der bliver berettet om hans liv og virke i hans svigersøns
(Meyer,Moritz, Leopold Breslau von Bressensdorf) biografi. Han var gift med en datter
af handelsmand Leiff Nathan og hans hustru Rachel af de ansete
hoffaktor-slægter, der hed Schay.
Leiff Nathan
(1650-1671) af familien Schay (også Leiffmann. Lev eller Levi). var født i Hildesheim i en
hoffaktor-familie og døde dér i 1671. Han giftede sig i 1671 med en enke Rachel,
datter af Israel Polisch
Ordbog
Hoffaktor:
En selvstændig handelsmand og leverandør til hoffet.
Hjalp fyrster med leverancer, der kan være
: Sten til byggeri, tæpper og uniformer til hæren, og entrepanørarbejde osv-
Eller det kan dreje sig om bankiervirksomhed,
finansrådgivning, diplomati forvaltning af ejendomme, skove, minedrift eller om
møntprægning og systematisering af bøger i biblioteker.
Derfor blev jøderne I 1600- og1700tallet
som hoffaktorer ofte undtaget fra de indskrænkninger, som deres trosfæller led
under. De boede flot og i luksus. og kunne slå sig ned, hvor de ville.
I 1700tallet skulle de som andre jøder tage
et almindeligt familienavn, f.eks. Breslau, Kissinger, Oppenheimer, Rothschild,
Goldstein osv.
Hoffaktorerne dannede en jødisk ‘overklasse’.
Hans fader var Nathan
David Schay (ca. 1622 til
mellem 1685 og 1707).
Han blev født og døde i
Hildesheim, hvor han var handelsmand. Navnet på hans kone er ikke kendt. Han
fik Schutzbrev 28.april 1652.
Nathan David Schays fader hed David Nathan Schay
(1596 – 1678), født og død i Hildesheim. Navnet på hans koner er ikke kendt.
Hans andet ægteskab var
med fætteren (født 1580) Seckel Hammerschlags enke, som han hentede til
Hildesheim i 1625.
Han fik sit Schutzbrief
fornyet samtidig med sønnen 28. April 1652.
ORDBOG
Schutzbrief (Beskyttelsesbrev). Jøderne havde fra middelalderen og til 1800tallet ingen rettigheder: De kunne ikke optages i et laug, og kunne derfor ikke blive håndværkere. De måtte ikke eje jord, og kunne derfor ikke bygge hus. Jøderne var henvist til handel og pengeudlån. Og de skulle betale særlige skatter til kejseren, kongen, fyrsten, byen og told.
Hvis de ville og kunne betale for det, kunne de få privilegier gennem et Schutzbrief, og opnå noget af den frihed som de kristne havde..
Mange Schutzbriefe er bevarede, så man kan læse, hvorfor jøderne har fået dem, og hvem der er omfattet, hvike privilegier, der er givet, og hvornår brevet er udstedt.
Faderen Nathan Schay
født 1560 I Eislingen ved Augsburg
og døde i 1624/1629 i Hildesheim. Han hed i menigheden Nathan ben Jesaja.
Han stammede fra en meget rig, dannet og religiøs familie. Han have 4 sønner,
hvoraf Nathan David var den ene.
Hans fader, Schay,
og onkel, Aron, var hoffaktorer, der begge fik deres beskyttelsesbreve 25.
September 1550 af kejser Karl V i Prag. En afskrift af en kopi, der blev
udfærdiget i Prag 1596, befinder sig i Hildesheim statsarkiv.
I Schutzbrief begrunder
Kejser Karl V. med sit segl, at ”vore jøder Schay og Aron fra Eislingen sammen
med deres koner og børn, svigersønner og tjenestefolk og deres gods og liv har modtaget særlig nåde, forret og
beskyttelse og har givet dem hans [Kejserens] og rigets frie sikkerhed for hele
rigsområdet.”
I år 1587 fornyede
Hildesheims borgmester og råd Schutzbrevet for Nathan Schay og hans
kone. Heri hedder det ” altså at De og de hos Dem, der har deres bolig i en af
vore landsbyer eller her i den gamle by i Hildesheim, må benytte vor bys gader
og markeder efter behov. De skal dog forholde dem lydigt, venligt og sømmeligt
ligesom jøderne har forpligtet sig til i Neustadt. Andre pålæg: at håndhæve
indløsning af pant, ikke at trække kristne over til den jødiske tro, ikke at
krænke den kristne religion eller gudstjeneste, ikke holde nogen jødiske
synagoger eller skoler.. Modydelser: årligt 15 Reichthaler, ligesom gravstedspenge
og vagtpenge og overvågning ligesom jeres andre naboer. Efter Nathan Schays og
hans hustrus død skal dette Schutzbrief være dødt, og jeres børn må på ny
forhandle med byen.”
[Man burde måske tale om
en privilegeret magtesløshed.]
Nathan Schay giftede
sig i sit første ægteskab med en datter af Salomo Isachar Israel Scapira eller
Spiro. Efter sin første kones død giftede han sig med hendes søster. I lang,
lang tid har det også efter kristen skik været almindeligt, at den anden kone
opdrog den første kones børn med kærlighed,. Hyppigt døde den første kone jo i
barselsseng. Men dengang betragtede man ægteskab med en søster til en afdød
ægtehustru for blodskam. I alt fald benyttede ’byens fædre’ rådet, den
angivelige blodskam som påskud til at
fordrive Nathan Schay og hans familie som også hans trosfælle Marx ud af
byen. Udkastet til bekendtgørelsen forfattet af rådet, der bestod af 24 mand
samt 4 embedsmænd og 5 laugsmænd befinder sig i Hildesheim statsarkiv,
hvorefter ”den forbandede jøde” bliver bortvist fra byer for evigt.
Men Hildesheimerne havde
ikke regnet med biskoppen og endnu mindre med kejseren. Biskoppen havde over
for byen Hildesheim på det kraftigste protesteret over udvisningen 25.februar
1596. Rådets svar til biskoppen ændrede ingenting.
Nathan Schay havde
fremragende forbindelser over alt i riget, særlig i Prag. Således kan man læse
i en skrivelse fra den kejserlige kommission i det kongelige slot i Prag i
sammenhæng striden mellem ærkebiskoppen af Köln og byen Hildesheim: ”Før og nu har
igen de ældste og almindelige jøder i Prag henvendt sig til kejseren til fordel
for de fordrevne jøder i
Hildesheim. Striden drejer sig særligt om Nathan Schay på grund af ægteskab,
som han har indgået med sin kones søster. Striden er anstiftet af en omtalt
prædikant i Hildesheim overfor borgmester og råd. Hildesheim jøderne er skaffet
ud af byen, og deres privilegier er opsagt. Kejseren fordrer en undersøgelse af
stridighederne og beskyttelse af alle mænds ret.
I en videre skrivelse af
11.juli 1597 fordrer kejser Rudolf af kammerretten i Speyer en hurtig løsning
på situationen.
3.december 1596 fornyer
kejseren efter Nathan hans broder
Samuels ønske Schutzbrevet af 25. September 1550.
I en skrivelse af 30.
Januar 1601 lægger seks landsässige [her: der havde jord i bispedømmer
Hildesheim] navngivne junkere et godt ord ind for Nathan Schay. I skrivelsen stå bl.a. ” dette må vi vedgå, at
omtalte jøde Nathan Schay i alle sager og handel, sådan som han ved lejlighed
er blevet anbefalet os, har fundet ham indtrængende, oprigtig, føjelig og
trofast i en sådan grad, at vi og andre med ham også i tankerne kommer til
fredelighed, at han over for os, jeres og andre folk er årsag til, at hans
tilstedeværelse er mere tjenstlig end skadelig og betænkelig.” Junkerne råder
byen til i egen interesse at optage Nathan Schay og andre Jøder i byen.
Brevet ender med ordene ”vi forventer jeres velvillige resolution.”
Rådet i Hildesheim
stillede sig velvilligt, også
fordi det frygtede en proces. Således befinder der sig i stadsarkivet et
dokument fra 4. Marts 1601 ud af hvilket det fremgår, at 7 jødiske familier
bliver genoptaget og at deres Schutzbriefe bliver tilbageleveret.
Interessant i denne
sammenhæng er også ærkebiskop Ernst i Köln og kurfyrstelige biskop i
Hildesheims skrivelse af 22.oktober 1607 og det af to grunde. Her foranlediger
biskoppen, at børn og efterkommere af Nathan Schay også efter hans og hans
kones død må blive boende i Hildesheim. For det andet er brevet interessant,
fordi biskoppen har afsendt brevet fra Schloß Walbeck. Dette slot er i
besiddelse af familien Klein-Walbeck. Gennem ægteskab mellem Walther Klein og
Maria von Bressensdorf tilhører slottet nu en efterkommer af Nathan Schay.
Dette er blot omtalt som en sidebemærkning.
I år 1611 erhverver Nathan
Schay – eller Nathan ben Jeesaje tre huse på Lappenberge [stednavn i
Hildesheim]. Han forpligter sig til ikke at indrette en synagoge i dem. [Et
minde om synagogen, der senere blev bygger, ses i Lappenberge i Hildesheim].
Nathan Schay giftede sig
som skrevet med to af Salomo Isachar Israel Shapiras døtre. Den første kone må
være død ca. 1594, for Nathan Schay var allerede blevet fordrevet, da han
giftede sig for anden gang. Den anden hustru hed Esther, og der er grund til at
antage, at hun var moder til
sønnen David Nathan Schay, der først døde i 1678.
Nathan Schay ben Jesajas
fader Schay var bosat i Eislingen ved Augsburg. Han blev født ca.
1515. Han og hans broder Aron havde som allerede omtalt fået Schutzbrief af Kejser Karl V. i
1550. Det er ikke overleveret, hvor disse brødre stammer fra, men da kejseren
ofte boede, residerede i Prag, og at dér fandtes den største, ældste og mest
ansete jødiske menighed i Europa, er det muligt at brødrene derfra i kejserligt
medfør er sendt til Eislingen, der lå nær Augsburg. Det taler for denne
hypotese, at Nathan ben Jesaja havde gode forbindelser til Prag.
Med familien Spiro træder
vi ind i ældste rabbiner-familie i Tyskland.
Faderen Salomo Isachar
Israel Spira (Shapira eller Spiro, der er det hebræiske navn for Speyer)
var rabbiner i Pinsk i Hviderusland og senere i Worms, hvor han døde 1630.
Hans fader Nathan ben
Samson Spiro var rabbiner i Grodno i Litauen. Han døde 1577.
Navnet Spiro viser, at
bærerne stammer fra Speyer; her er de vel født og herfra er de udvandret mod
øst, formodentlig udvist. Senere er de igen vendt tilbage til Tyskland.
Familien Schay kan på
mødrenes side altså følges langt i Tyskland. Om de to med navnet Spiro kan man læse om i ’Jewish
Enziclippedia’, der udkom i New
York 1905 oversat til
tysk.
Enziclippedia, Bind IX
pag, 522 ff
(fader til NN og Ester
Scay født Schapira).
Nr. 14. Israel Jasacar
Spira: Søn af Nathan Spira død i Worms. Han var Rabbiner-kollegiet i Pinsk og
senere rabbiner i Worms. Han er nævnt i Responsa nr. 88 af Ma Ha Ra M fra
Lublin og i Response- samlingen ’Hut ha Shain’ paragraf 22.
Biografi: Friedberg.
Luhot, Zikkarion pag. 59, Kobez al Yad. Berlin 1887.
(Bedstefaderen til de to søstre)
Nr 23. Nathan Nata Spira, søn af Samson
Spira rabbiner i Grodno, død 1577.
Nathan have to sønner: Isaac og Israel
Issachar
De korte biografier nævner søstrenes
oldefader, Samson Spira, rabbiner i Grodno, en onkel en broder og en fætter til
søstrene. Alle var skriftslærde og kom i leksikon!
Jewish Enziclippedia bringer på side 93, bind
4 1904 oplysninger om den jødiske menighed i Grodno: I Grodno har der været
jøder siden midten af 1300tallet. I storhertug Witold von Litauns ’Store
privilegium’ hedder det, at jøderne besidder landbrug og huse, synagoger og
deres egne kirkegårde. I 1495 blev de fordrevet af Alexander Jagellon
(1461-1505) der lod dem komme tilbage, da han var blevet konge af Polen. De fik
deres ejendom tilbage. I en fuldstændig liste over beboere i Grodno fra 1560,
altså da Nathan Nata Spiro var rabbiner der, er der opført 60 familier
med ejendomme.
I 1609 var der endnu en
fordrivelse af jøder. Tre huse måtte Nathan ben Jesaja beholde. I et af dem
indrettede han en privat synagoge.
I 1793 var der 400
indbyggere, de fleste jøder. I 1890 40.000 indbyggere, deraf 30.000 jøder. 1897
47.000 indbyggere deraf 25.000 jøder. Efter de første rabbinere Mordechai og
Moses ben Arom fulgte Nathan Nata ben Samso Spira, med tilnavnet ’Askenazi’. I
dag betyder det ’en jøde fra øst’, men dengang betød det ’en tysker’ eller ’en,
der er kommet fra Tyskland’. Han
er i Jewish Enziclippedia beskrevet som ’en autoritet på område rabbinsk
videnskab’.
Nathan Nata Spiro,
rabbiner Samson Spiro i Grodnos søn, er efterkommer af Salomon Spiro, en
skriftlærd, der døde 1375, og rabbiner Mattithiah Treves (Trier), som
igen er efterkommer af der berømte jødiske bibelkommentator
I Hildesheim befandt sig
engang foran Thoraskabet et forhæng, som var blevet stiftet af familien Schay.
De sidste linier i stiftelsesindskriften, der blev afskrevet dengang lyder:
”Dette (forhæng) har vi lavet til ære for skaberen og til ære for Thoraen og
til ære for dem, der bliver omskåret på den ottende dag.
Den lærde (David Schay) Nathan, søn af Nathan ben Jesaja og Ester, datter af
Gaon [ titel på en meget lærd og berømt rabbiner] den lærde Salomo Jsacher
Israel Spiro.”
Dette forhæng var tænkt
særligt for beskærelses-ceremonien, der hovedsagelig fandt sted i synagogen.
Her kan man øvrigt bemærke, at Esters fader har tre fornavne, det kan forklares
ved, at han ved en sygdom har fået tillagt et nyt navn.
Ovenover er blevet nævnt,
er Grodno (død 1577) Spiro i familie med
Mattithah Treves. Jewish Encyclopedi 1906 bind XII side 243-247.
” Familien Treves fik
deres navn den dengang preussiske by Trier (Triest), der er berømt, fordi så
mange prominente lærde jødiske personligheder drog ud i verden derfra. Ingen
andre familier kan så kontinuerligt fremvise en række rabbiner og skriftlærde,
som denne familie, hvis forskellige linier er bekendt under navnet Treves,
Tribas, Dreifus, Trefouse og Drifzan.
Det er ikke mere muligt
at formidle sammenhængen af alle linierne i denne slægt, der allerede i 1300-
og 1400tallet var spredt over Tyskland, Italien, Sydfrankrig, Grækenland, Polen
og Rusland.
[Så her er fri plads for
legender].
Mattithiah ben Joseph
Treves kalder den Provençaler, var født i Paris 1325, og døde i 1387. Han
blev undervist af sin betydende fader, så
studerede han på en fransk rabbinerskole og fortsatte da siden under
Nissim ben Reuben og Perez Cohen ben Jsaac. I 1361 levede han i forskellige
spanske byer, og han vendte tilbage til Frankrig, da fordrivelses- interdiktet
blev ophævet 1361. Embedet som rabbiner for Paris og overrabbiner for Frankrig
i Paris fik han at kong Karl V i 1363. Mattathiah blev efter dekret af kong
Karl befriet for at bærer kendetegnet, som alle jøder i Frankrig ellers måtte
bære.
Han grundlage et
rabbinerskole, der hed ”Yeshiva”. Der kun eksisterede kun få rabbinerskoler i
Frankrig. Han fik ærestitlen ’Morenu’, (Master ?).
Gennem generalprokurator
Manessier de Vesouls formidling udnævnte kong Karl V (1364-1380), der var meget
jødebeskyttende, ham til overrabbiner. Vesoul var svigersøn til Matthiah.
Matthiah samlede bøger og skabte et stort bibliotek. Han beskæftigede sig også
videnskabeligt med litteratur. Et responsum signeret af ham befinder sig på det
Franske Nationalbibliotek (Codex 676 nr.5). Han har også skrevet et værk om
Talmuds metodologi, som der er bevaret fragmenter fra i bogen ” She erit” af
Joseph ibn Verga, der blev udgivet i Mantua.
Talmud er kommentarer til Thora, jødernes
hellige skrift
Talmud består af Mishna og Gamara.
Gamara er rabbinernes kommentarer og fortolkninger.
Gamara Makkot er kommentarer til loven og
ret og straf
Man tilskriver ham ”Ha
Parnas”. Han har skrevet flere liturgiske digte, bl.a. en for aftenandagt. En
anden, en bøn på 20 vers beskæftiger sig de ti martyrier.
[10 rabbineres død under
den romerske kejser Hadrian – bruges ved Yom Kippur festen]. Endvidere skrev
han et værk med titlen ”Eben Bohan”. Et værk der i 1904 befandt sig på det
kongelig bibliotek i München.
Mattihiah Treves far Joseph
ben Johanan Treves kom også i
leksikon. Han havde et tilnavn ”ha Gadol”, der betyder ’den store’. Han levede
i 1300tallets første halvdel og var rabbiner i Paris.
Ifølge jødiske leksikon,
der er dukket op i Berlin på tysk var Joseph ben Johanan Treves,
hans søn Matthiahas og hans barnebarn Johanan II Treves øverste
rabbinere for Frankrig, med sæde i Paris.
Jewish Enciclopedia indeholder en overskuelig stamtavle,
der begynder med den der en første, der antog navnet Treves, Joseph ben
Johanan, kaldet ’den store’, rabbiner i Marseilles og vel også i Paris. Han
levede i første halvdel af 1300tallet. Tavlen indeholder over 8 generationer.
I det oplag af Jewish
Encyclopedia fra 1970erne kan man desuden erfare, at Joanan, stamfader til
slægten Treves levede i Trier i Tyskland i den første halvdel af 1200tallet. I
almindelighed blev det antaget at familien Treves oprindelig stammede fra
Troyes i Frankrig. Andre mente imidlertid ,at den stammede fra Treviso ved
Venezia. Da imidlertid Trier hedder Trèves på fransk, er det mest antageligt,
at en tysk herkomst er det sandsynlige.
Det kan ikke mere
fastslås, hvem de 3 Spiro-far/sønner fra Paris stammer fra. Betydeligst var Johanan
ben Mattathias. Først ledede han kun en menighed, men efter sin faders død
i 1385 (?) blev i forståelse med kong Karl VI (1380-1422) Frankrigs
overrabbiner med sæde i Paris, og havde dette embede 1385-1394. [Her er der rigtig rod med årstallene].
Efter nogle rolige år
blev hans faders mønsterelev ved navn Jsaiah Austruc ben Abba Mari hans rival.
Hen gjorde krav på retten til at kalde sig Frankrigs rabbiner ogpå at lede en rabbinerskole. Johanan
henvendte sig med bøn om hjælp til de største rabbinere i Katalonien. Hasdai
Crescas og Isaac ben Shehet Perfet. De attesterede, at han i forståelse med
monarken havde overtaget dette hverv fra sin fader [Joseph ben Johanan Treves]
og det i fuld overensstemmelse med menigheden, og at han på grund af sin
uddannelse og sin indsats på det bedste er egnet til hvervet. Hans modstander
bebrejdede ham passet embedet for slapt
og at menigheden ikke mere ville følge lovens forskrifter. Johanan
svarede, at hans modstander kun ville have ham væk af egne interesser. Jødernes
fordrivelse i året 1394 endte denne lange strid. Johanan flygtede til Italien,
hvor han døde i 1429. Han blev højt agtet af sine samtidige. De så i ham ’Den
største i vor tid’ og som idolet for generationen.
Når jeg her tilføjer
nogle optegnelser om Rashi, så er jeg bevidst om, at meddelelserne om, at
familien Treves stammer fra Rashi, i dag næppe kan bekræftes. Alligevel bliver
det hævder af jødiske lærde, at afstamningen er forhånden. Om dette nu beror på
kilder eller hviler på legendariske overleveringer, kan jeg [Ernst] ikke
afgøre. Men det er dog historisk og lærerigt eller informativt at nærme sig
sådanne kilder og intersesant at beskæftige sig med materien i disse
antagelser.
Rashi, også Solomon
ben Isaac (1040-1105) var den betydeligste bibel og Talmud-kommentator. Han
blev født i Troyes. Hans moder var en søster til skriftlærde Simeon ben Isaac.
Hans fader var skriftlærd og
bliver i bøgerne omtalt som Rashi. Vi ved ikke meget om hans barndom.
Legenderne har holdt sig.
Engang, fortælles det, smed hans
fader en kostbar ædelsten i havet, som de kristne ville bruge til forherligelse
af kristelige symboler i deres gudstjeneste. Så forkyndte en overjordisk
stemme, at han ville få en søn, der ville oplyse hele verden med sin visdom.
En anden legende
beretter, at hans moder engang i en smal gyde var kommet i truende fare. Derfor
havde hun presset sig mod muren, der havde lukket sig op omkring hende til
beskyttelse.
Troyes var dengang
hovedstad i Champagne, og der kom handelsfolk til fra hele verden. På den måde
lærte Rashi meget om valuta, bankvæsen og handel. Han kunne lodde, gravere og
væve også kunstneriske motiver på forskelligt materiale. Han kunne forsyne
silkestoffer med guldbroderi. Desuden lærte han meget om landbrug og agerbrug.
Fra Troyes drog han til
de store akademier i Mainz og Worms, hvor han begyndte sit nære forhold til
studier. I en alder a 25 år tog han tilbage til Troyes igen, men holdt stadig
kontakt med sine lærere og tog af og til akademierne igen, for med lærerne at diskutere en flertydig tekst i
Thalmud med dem.
Omkring 1070 grundlagde
han en rabbinerskole, der tiltrak mange elever og som efter hans egne læreres
død fik endnu mere betydende lærere.
Han havde tre døtre, men
deres ægtemænd var hans mest begavde elever.
Familien Sapiro stammede
formodentlig fra Rashis første datter Jochebed, der var gift med Meir ben Samuel. Denne havde sammen med
Rashi besøgt akademiet i Mainz.
Parret havde sønner: Isaac (Ribam) og Sanuek (Rashbam) født ca. 1080 og døde1158,
Salomon og Jacob (1096-1171) som blev kaldt Rabbenu Tam, og som ifølge Jewish
Encyclopedia var den betydeligste. Alle hørte til den næste generations
fremragende gruppe af franske skriftkloge, der grundede skolen ’tosafot’( d.e.
middelalderlige kommentarer til Thalmud.)
Rashids anden datter
Miriam ægtede Judah ben Nathan, hvis kommentarer til Makkot (Thalmus sidste
bog om love) findes i enhver Thalmud-udgave.
Rashis tredje datter
Rachel, giftede sig med Eliezer og var mor til Shemaja.
Rashis sidste leveår var
fyldt med lidelse på grund af begyndelsen på det første Korstog 1095-1096 i
hvilket han mistede slægtninge og venner.
Overleveringen fortæller,
at han havde forudset Gottfried af Bou.illons nederlag. Hans forudsigelse, at
Gottfried ville vende tilbage til sin fødeby med kun tre heste som den sidste
rest af hans stærke hær, indtraf nøje.
Den påstand, at Rashi på
denne tid skulle være flyttet til Worms med sin skole er kun overlevering.
Huset med hans navn i Worms ligger ved siden af synagogen, men det er en bygning
fra 1500tallet.
Han skulle være død, da
han skrev en kommentar til Makkot, og netop skrev ordet ’ren’.
Påskønnelsen af Rashi som
Bibel-og Thalmud kommentator og som lærer i spansk og hebraisk grammatik kan
man læse om i Jewish Encyclopedie.
Nu skal Rashi altså
nedstamme fra Kong David. Om det er en legende, kan jeg
[Ernst] som lægmand ikke
afgøre. Måske kan professor Dr. Brilling i Münster eller arkivet i Hildesheim
se på kilderne og få understøttet denne mulighed.
Naturligvis er denne mere
end fremragende person i den bibelske historie behandler meget udførligt i
Jewish Encyclopedie. Men vi som kristne kender også David fra
religionsundervisningen og fra Det Gamle Testamente. Davids biografi med
illustrationer omfatter 28 sider i Jewish Encyclopedie.
Jeg vil spare mig for at
gå ind i hans præstationer og betydning, men jeg vil citere et par væsentlige
passager fra kapitlet ’Dynastiet David’. Der hedder det: ”Huset Davids
genealogi som et kongeligt dynasti og som et symbol på håbet om tilbagevenden
til ’Det hellige Land’ har til alle tider
afsat sit stempel på den jødiske historie. Ifølge Det nye Testamente
skal også Jesus have været en efterkommer af Kong David, det står i alt fald hos apostlene Matthæus og Lukas. Det er
ørkesløst at foretage et forsøg, hvor man adskiller historie og legende.
En genealogisk udflugt i
menneskehedens tidligste historie over sine egne forfædre viser på ny, at vi
alle er led i en kæde.
(Oversat og noget
revideret af Fritz von Bressendorff januar 2010)